Jdi na obsah Jdi na menu
 

Panaracer Dart a Smoke recenze

Tyto pneumatiky jsem objevil vlastně náhodou. A ani jsem je neznal (ať zasvěcení prominou) z dřívějška. Ale "restaurování" mého kola Scott mě k nim přivedlo. Sháněl jsem léta pláště se světlými boky v rozměru 26 a prostě nikde nic nebylo. A ani jsem nenašel někde na webu tyhle Panaracery. Buď mi to Google nevyjel, nebo se před pár lety ještě nenabízely v novuzrozeném vydání...? Nevím.

Každopádně brouzdám zase netem a najednou je vidím. A dostupné v několika (většinou zahraničních) eshopech! Ale překvapilo mě, že "jakýsi" Dart je označen jako přední guma a "nějaký" Smoke jako zadní, případně přední. Jasně, je běžné, že se používají různé kombinace plášťů, ale pokud vím, tak se neudávají jako přední nebo zadní.

Tak jsem začal pátrat a zjistil jsem něco o tom šípu s kouřem :-). Třeba, že je vyvinula firma Panaracer v 80.letech jako takový etalon pro MTB kola a právě jako kombo Dart vpředu a Smoke vzadu. Důvod je podle výrobce jasný. Podélné úzké figury na Dartu se mají zakusovat do podkladu a vést přední kolo. Zadní robustní obdélníkové figury mají za úkol zabrat a přenášet sílu šlapání. A mohutné boční poskytují oporu v zatáčkách. Valivý odpor na asfaltu není priorita. No a najednou se zrodila legenda. Alespoň podle reakcí na internetu. 

Ale jak je to tedy v reálu?

Sadu těchto plášťů jsem objednal v Amazonu i s poštou za solidních 60 euro. Na dnešní dobu a s kevlarovou patkou to jde. Ale i přesto jsem byl dříve zvyklý kupovat na 26ku plášť za max. dvěstě korun. Holt jiná doba.

Nasazení na ráfky šlo velice dobře, nebylo zapotřebí větší síly. Zboku na plášti jsou uvedené tlaky a popisek, jaké používat jen v terénu a jaké i mimo něj. Já jsem zvolil něco mezi. Váha kolem 640g jeden.

Při první jízdě, která vedla po silnici jsem hned cítil, jak ještě nová guma úplně lepí. Kamínky jsem nabíral jak na samolepku, gumy solidně hučely. Ale po pár km se to již zlepšilo, kaučuk se obrousil a teď už jsou oba pláště poměrně tiché. Do zatáčky o sobě dají akusticky samozřejmě vědět boční profily. Ale opravdu v nich máte solidní oporu a ani na mokru to neklouzalo. Jediné, co mi vadilo, že se vyšší vzorek deformoval a v řídítkách cítíte malou nejistotu. Řízení je v zatáčce takové gumové. Ovšem jen na asfaltu.

Pak přišla na řadu polňačka, do toho trochu písku. Zde máte pocit jistoty. Hlavně v klikatých zatáčkách. Do prudšího kopce mi ale vzadu i tak hrubý Smoke začal malinko podkluzovat, ovšem trochu jsem si pohrál s těžištěm a bylo to lepší. Musím říct, že jsem si jízdu užíval a nikde mi nenastala nějaká nepříjemná situace. Bahno jsem nezkoušel a výdrž vzorku se ukáže časem. I když to bude asi za dlouho. Za prvé výška vzorku je opravdu pořádná a za druhé na skotovi už toho moc nenajezdím. A o samočistící schopnost se fakt  nebojím, když by se vzdálenost mezi figurami dala měřit skoro na centimetry :-))).

Když pominu, že na asfalt primárně opravdu nejsou, tak se nedivím jejich oblíbenosti. Legenda žije dál a je to dobře. Myslím, že spoustu lidí po nich stále šáhne. A se světlými boky je to opravdu lahůdka!